اشتباهات رایج زنبورداری مبتدی و نحوه اجتناب از آنها | قسمت اول

 


؛؛ اشتباهات رایج زنبورداری مبتدی !

هنر زنبورداری چالش های زیادی دارد که هم زنبوردار و هم کلنی زنبور عسل را تحت تاثیر قرار می دهد. این چالش ها اغلب منجر به اشتباهات زنبورداران مبتدی می شود. آنها منجر به عملکرد پایین محصول کندو و از بین رفتن کلنی های زنبور عسل می شوند. زنبورداران مبتدی چیزهای زیادی برای یادگیری دارند و نیازی به یادگیری آن به روش سخت ندارند. اگر به عنوان یک مبتدی اشتباه کردید، ناامید نشوید و زنبورداری را رها کنید. اکثر زنبورداران هنگام شروع کار اشتباهات مشابهی را مرتکب می شوند، بنابراین فقط از اشتباهاتی که مرتکب می شوید درس بگیرید. این مقاله به اشتباهات رایج زنبورداری مبتدی و نحوه اجتناب از آنها می پردازد .

1 »  محل زنبورستان شما
اشتباهات مبتدی زنبورداری - محل زنبورستان شما

شاید از رایج ترین اشتباهات ابتدایی زنبورداری این باشد که کندوهای خود را در مکان بدی قرار دهید .زنبورداران به منظور پنهان کردن یا قرار دادن کندوها دور از مکان‌هایی که مردم رفت‌ و آمد می‌کنند، آنها را در مکان بدی قرار می‌دهند .

مکانی که برای قرار دادن کندوهای خود انتخاب می کنید باید به راحتی در دسترس باشد، و همچنین باید به شما اجازه دهد تا از هر موقعیتی از جمله از عقب ، روی کندو کار کنید. خارها و حصارها در نزدیکی کندوی عسل ایده آل نیستند. آنها مانع حرکت شما می شده و مانع پرواز زنبورها به داخل و خارج کندو می شوند.

نکته دوم در انتخاب محل کندوهای زنبور عسل، جهتی است که ورودی با آن روبرو خواهد شد. ورودی کندو بیشترین تردد زنبورها را دارد که عموماً در جهتی که رو به آن است جریان دارد. مسیر تردد زنبورهای شما نباید به سمت سالن یا استخر باشد. حیاط خلوت همسایه شما نیز نباید در جهتی باشد که زنبورهایتان به آنجا رفت و آمد کنند.

قاعده کلی این است که نوعی پرچین در فاصله ای کمتر از چند متر از استقرار کندو وجود داشته باشد. یک پرچین زنبورها را تشویق می کند تا دور از انسان و حیوانات پرواز کنند. با وچود یک متر مانع افقی ، یک زنبور عسل می تواند با ارتفاع عمودی یک متر پرواز کند.

هنگام انتخاب محل زنبورستان خود قوانین محلی را در نظر بگیرید. برخی از شهرداری ها قوانینی علیه زنبورداری دارند در حالی که برخی دیگر دستورالعمل های سختگیرانه تری دارند که باید رعایت شود. برای شما بسیار سخت و ناامید کننده است که زنبورستان خود را راه اندازی کنید و سپس مقامات را به سمت خود بکشید تا از شما بخواهند زنبورهای خود را جابجا کنید .

2 » عدم اطمینان از حضور ملکه زنبور عسل
اشتباهات مبتدی زنبورداری - مطمئن شوید که زنبور ملکه وجود دارد

یک کلنی زنبور عسل پربازده به چیزهای زیادی ، از همه مهمتر یک ملکه زنبور عسل نیاز دارد . ملکه تخم می گذارد و تداوم کلنی را تضمین می کند. بسیاری از زنبورداران در سطح مبتدی خود نمی دانند چگونه یک ملکه زنبور عسل را شناسایی کنند یا بفهمند که آیا یک کلنی زنبور ملکه دارد یا خیر.

زنبورداران مبتدی باید یاد بگیرند که چگونه ملکه را در اوایل زنبورداری خود شناسایی کنند. آنها همچنین باید بدانند که برای اطلاع از حضور و فعال بودن ملکه زنبور عسل به چه علائمی توجه کنند.

زنبورداران با تجربه می دانند که چگونه زنبورهای ملکه را در کلنی های خود شناسایی کنند. زنبورداران مبتدی بدون تجربه اغلب زنبور ملکه را اشتباه تشخیص می دهند. ساده ترین راه برای شناسایی ملکه خود از بین ده ها هزار زنبور این است که او را علامت گذاری کنید.

در این مورد با ماژیک یک علامت روی پشت ملکه گذاشته میشود تا دفعه بعد که کندو را باز می کنید به سختی دنبال او نگردید و همچنین از یک شبکه یا مانع ملکه استفاده می کنید تا به سختی دنبال ملکه زنبور عسل در طبقه های فوقانی کندوی عسل نروید .

تعدادی از علائم وجود دارد که می توانید برای تشخیص اینکه آیا ملکه زنبور عسل در کلنی حضور دارد یا خیر استفاده کنید. از جمله این علایم وجود لارو و تخم زنبور عسل در سلول هاست. وقتی ملکه وچود ندارد در هر بار که کندو را باز می کنید مشاهده میکنید که جمعیت زنبورهای کندو کاهش یافته .

حتما وجود ملکه زنبور عسل یا علائم فعالیت او را بررسی کنید. اشتباها این تصور را نکنید که تعداد زیاد زنبورها در کندو به این معنی است که ملکه زنبور عسل حضور دارد و عملکرد خوبی دارد.

 

 

3 » حذف تجهیزات ضعیف
اشتباهات مبتدی زنبورداری - رضایت از تجهیزات ضعیف

تجهیزات مورد استفاده شما باید متناسب با زنبورداری شما باشد ، شما با به سرعت متوجه خواهید شد که زنبورداری بدون تجهیزات امکان پذیر نیست. در عین حال تجهیزاتی که استفاده می کنید باید بهترین باشند.

تجهیزات ضعیف در زنبورداری منجر به کلنی های زنبور عسل ضعیف، عملکرد کم و هزینه های جاری بالا می شود. تجهیزاتی که یک روز در میان خراب می شوند منجر به تاخیر در فرآیندهای تولید می شود و اینها در محصولات کندوی عسل که می توانید برداشت کنید منعکس می شود. همچنین باعث می شود هزینه های زیادی برای تعویض تجهیزات متحمل شوید.

از دو راه می توانید تجهیزاتی را برای استفاده در زنبورداری خود تهیه کنید. در حالی که به تدریج وسایل خود را خریداری می کنید ، قرض گرفتن برای چند ماه اول قابل قبول است.

برخی از زنبورداران حتی ممکن است حاضر نباشند تجهیزات را با شما به اشتراک بگذارند، بنابراین شما باید خودتان آن را خریداری کنید. فکر نکنید قرض ندادن تجهیزات به شما بد هستند، آنها فقط نمی خواهند که زنبورهای شما از طریق تجهیزات مشترک بیماری را به زنبورهای خود منتقل کنند.

بهترین تجهیزاتی را که وسع مالی شما اجازه میدهد را از تولیدکنندگان و تامین کنندگان قابل اعتماد و قابل اعتماد بخرید .داشتن تجهیزات زنبورداری خود شما را برای زنبورداری ، در دراز مدت آماده می کند. قرار است سال‌های زیادی زنبوردار باشید، پس برای آن آماده باشید. زنبورداری روی تجهیزات و ابزار پایه گذاری نشده و می توانید کار را با ضروری ترین تجهیزات شروع کنید و در صورت نیاز بقیه را به تدریج خریداری کنید.

همانطور که زنبورداری را شروع می کنید، تجهیزات مورد نیاز برای تولید مانند لباس زنبورداری ، چاقوی باز کردن عسل و ابزار کندو را در اولویت قرار دهید . تجهیزات برای برداشت محصولات کندو مانند دستگاه عسل گیر را می توانید بعداً در مسیر زنبورداری خود خریداری کنید.

4 » دور انداختن چیزهایی که قابل استفاده مجدد هستند
اشتباهات مبتدی زنبورداری - دور انداختن چیزهایی که می توان دوباره استفاده کرد

ابزار و تجهیزات زنبورداری گران است. و ممکن است به زنبورداران جدید توصیه هایی شود که پس از استفاده برخی از مواد را دور بریزند. اقلام و قطعاتی در کندو وجود دارد که می توان آنها را بازسازی کرد و در کندو استفاده کرد. قاب ها و شانه های قدیمی به راحتی در کندو استفاده می شود و اثرات منفی ندارد. قبل از دور انداختن هر قطعه از تجهیزات زنبورداری و قطعات ، کندو را ارزیابی کنید.

اگر می‌توانید بدون اینکه زنبورهایتان را در معرض خطر قرار دهید ، دوباره از انها استفاده کنید و در هزینه‌های خرید اقلام جدید صرفه‌جویی کنید.برخی از محصولات کندو که از آنها استفاده نمی کنید می توانند به زنبورها تغذیه برسانند. اینها شامل شانه مومی قدیمی و عسل باقی مانده است. زنبورها از این ها برای ساختن شانه جدید و تغذیه بچه های خود استفاده می کنند.

در وسایل زنبورداری قطعه بیهوده ای نیست، بنابراین هر آنچه را که می توانید ، دوباره استفاده کنید. در میان زنبورداران رایج است که به زنبورهای عسل خود شانه بدهند تا بعد از برداشت عسل آنها را تمیز کنند. زنبورها کار قاب ها را تمیز کرده و از تغذیه اضافی که به آنها می دهید سود می برند.

برخی منابع شما را به دور انداختن یا سوزاندن قطعات چوبی کندو تشویق می کنند. اینها ممکن است جعبه، قاب یا سایر قطعات کندو باشند. قبل از عجله برای از بین بردن اینها، در نظر بگیرید که آیا می توان آنها را به شکل خود دوباره استفاده کرد یا برای ساختن چیزهای مفید دیگری در زنبورداری استفاده کرد.

حتی جعبه های کندوی قدیمی را می توان برای نگه داشتن قاب ها هنگام تمیز کردن یا سیم کشی استفاده کرد . قاب های قدیمی را نیز می توان تمیز کرد و دوباره در کندو استفاده کرد. قدمت آنها باعث می شود زنبورها سریعتر از قاب های جدید به سمت آنها بروند.

5 » بی توجهی به آفات و انگل ها
اشتباهات مبتدی زنبورداری - کنه های واروآ

آفات و انگل های کلونی زنبور عسل چیزی است که نباید نادیده بگیرید. زنبورداران مبتدی دارای کلنی های جوانی هستند که می توانند به راحتی توسط آفات و انگل ها غلبه شوند . باید زمان بگذارید تا آفات و انگل های رایج زنبورهای منطقه خود را بشناسید .

اگر می‌خواهید کلنی زنبور عسل خود را از نابودی کامل نجات دهید، شناسایی زود هنگام درگیر شدن با افات و بیماری ها مهم است. در هجوم شدید ممکن است زنبورهای عسل از کندو فرار کنند و شما را بدون کلونی زنبورهای گران بهای خود رها کنند.

کنه های واروآ انگل زنبورهای عسل هستند که زنبورداران مبتدی باید مراقب آن باشند. کنه های واروآ را زودتر شناسایی کنید و اقداماتی را برای خلاص شدن کندو از شر این انگل مخرب زنبور عسل انجام دهید.

زنبورداران مبتدی نباید این اشتباه را مرتکب شوند که فکر کنند کلنی زنبور عسل با هجوم هر گونه آفت یا انگل مبارزه می کند. در کنترل این آفات و انگل ها حتماً دستورالعمل ها و قوانین کشور خود را رعایت کنید.

ممکن است برخی از داروهایی که میخواهید استفاده کنید در برخی زمینه ها ممنوع شده باشد. دریابید که آیا روش کنترلی که قصد استفاده از آن را دارید مجاز است یا خیر.

آفاتی مانند زنبورهای زرد و زنبورهای هورنت ، کلنی های زنبور عسل ضعیف را شکار می کنند و البته این اتفاق بیشتر در مورد زنبورداران مبتدی بوجود می آید. این آفات کلنی با از بین بردن ذخایر منابعی که زنبورهای شما بوجود اورده اند شما را برای زمستان در موقعیت بدی قرار می دهند . لانه های هورنت و زنبور زرد را از نزدیک کندوهای خود شناسایی کرده و بردارید .

زنبورها می توانند به طور موثر با برخی از تهاجمات این آفات مبارزه کنند ولی با تنگ کردن دریچه ورودی برای کمک به کلنی زنبور عسل جوان خود در دفاع از کندو آنها را یاری کنید .

6 » رفتن به سمت کار انفرادی
اشتباهات مبتدی زنبورداری - انجام آن به تنهایی

زنبورداری یک فعالیت انفرادی نیست. زمانی را برای ارتباط با سایر زنبورداران نزدیک و اطراف خود اختصاص دهید. این تعامل بین زنبورداران با تجربه و مبتدی زنبورداری را زنده نگه می دارد.

زنبورداران باتجربه با بازخوانی چیزهای قدیمی، خاطرات و دانش خود را تازه می کنند. در عین حال زنبورداران مبتدی از افراد با تجربه در مورد چگونگی نگهداری کلنی های زنبور عسل قوی اطلاعاتی را یاد می گیرند. آنها همچنین اطلاعات و نکاتی را در مورد بهترین شیوه های زنبورداری که باید در زنبورداری خود استفاده کنند، دریافت می کنند.

عضویت در یک باشگاه زنبورداری برای همه زنبورداران توصیه می شود. اگر در منطقه شما باشگاه زنبورداری وجود ندارد ، آن را تشکیل دهید.یک باشگاه زنبورداری نقطه تماس عالی بین زنبورداران مبتدی و با تجربه است.

در باشگاه می توانید اطلاعاتی در مورد شیوع بیماری ها و انگل ها و همچنین نحوه مبارزه با آنها را کسب کنید. بعلاوه خدمات ترویجی دولتی خوشحال خواهند شد که از طریق گروه زنبورداری ایجاد شده با شما کار کنند ، نه به عنوان یک زنبوردار!

یکی از مزایای دیگر عضویت در باشگاه زنبورداری، فرصت قرض گرفتن اقلام مرتبط از زنبورداران همکار است. در قرض گرفتن تجهیزات آهسته پیش بروید. فقط تجهیزات را از زنبوردارانی که با آنها بسیار دوستانه و آشنا هستید قرض بگیرید. همچنین باید مطمئن شوید که زنبورداری که از او تجهیزات قرض می‌گیرید، بهداشت کندو و تجهیزات را به خوبی رعایت می‌کند . این به این دلیل است که تجهیزات می توانند بیماری ها را بین کلنی های زنبور عسل منتقل کنند.

کتاب ها یک آیتم رایج است که بین زنبورداران در باشگاه ها قرض گرفته می شود. چند نسخه از راهنماها و کتابچه راهنمای زنبورداری برای به اشتراک گذاشتن داشته باشید. همچنین از سایر زنبورداران باشگاه خود پیامک دریافت خواهید کرد. همه اینها به دانش شما در مورد زنبورداری می افزاید.

7 » ارزیابی سلامت کلنی توسط ترافیک کندو
اشتباهات مبتدی زنبورداری - ارزیابی سلامت کلنی توسط ترافیک کندو

ورود و خروج زنبورها به کندو به تنهایی نشانگر سلامت کلنی نیست. نتیجه گیری در مورد سلامت کلنی زنبور عسل تنها با مشاهده ترافیک در ورودی کندو یکی دیگر از اشتباهات رایج زنبورداری مبتدی است.
خوب است که کندو را بررسی کنید و ببینید زنبورها در حال رفتن و آمدن هستند یا خیر، اما این معیار قطعی برای سلامت کلنی نیست. زنبورهای عسل در جستجوی شهد و گرده بسیار فعال هستند . همچنین زمانی که هوا گرم است و در بهار که گل های زیادی شکوفا می شود فعالیت بیشتری دارند .

داشتن یک کلنی سالم برای موفقیت شما به عنوان یک زنبوردار بسیار مهم است. اولین کلنی شما و نحوه کار شما با آن تعیین کننده این است که در آینده به چه میزان میتوانید زنبوردار خوبی باشید.
بازرسی کندو مطمئن ترین راه برای تعیین این است که آیا کلنی زنبورهای عسل شما خوب است یا نه. شما باید ابزارهایی مانند چک لیست بازرسی کندو را در زنبورداری خود امتحان کنید. این به شما کمک می کند تا آنچه را که باید به آن توجه کنید پیگیری کنید.

بازرسی منظم برای بیماری‌ها، آفات و انگل‌ها به شما امکان می‌دهد تا هر مشکلی را زودتر و قبل از اینکه کلنی را تحت تأثیر قرار دهد برطرف کنید.بازرسی کندوی زنبور عسل یک کار و فعالیت بسیار ضروری زنبورداری است ، با این حال در بازدید زیاده روی نکنید. کندوی زنبوری که اغلب باز می شود توسط زنبورها به عنوان ناامن تفسیر می شود. زنبورها کندو را ترک خواهند کرد و یا اقدام به جایگزینی ملکه فعلی زنبور عسل می نمایند.اطمینان حاصل کنید که هر بازرسی کندوی زنبورعسل که انجام می دهید ضروری است. بازرسی را به درستی و سریع انجام دهید بدون اینکه آسیب یا ناراحتی غیر ضروری به زنبورهای کندو وارد شود.

اشتباهات رایج زنبورداری مبتدی و نحوه اجتناب از آنها | قسمت دوم